Törökország: A Boszporusz partján

2018. augusztus 09. - szaz orszag

Dani:

Három nap vonatozás után végre elérkeztünk Törökországba! A Plovdivból induló éjszakai vonatunk reggelre ért Isztambulba. A határon nekünk még vásárolni kellett török vízumot 20 euróért, ezt azóta már eltörölték. Akkoriban építették a Boszporusz alatti vasutat, és újították fel a komplett isztambuli vasúthálózatot, ezért a végállomásunk a belváros helyett a Halkali megálló volt. Mostanra már bőven átadták az új vonalakat, amiket volt is azóta alkalmunk megcsodálni, mert pár évvel később úgy alakult, hogy visszatértünk ide. A város tehát rendkívüli módon fejlődik, érdemes pár évente visszajönni.

Isztambul hatalmas város, két kontinensen fekszik, több mint 14 millió lakosa van. A legnagyobb nevezetessége a tér, ahol egymással szemben áll a Hagia Szophia és a Kék Mecset. A Kék Mecset ingyenesen látogatható, de csak az imaidőn kívül. Hatalmas élmény benne sétálni, szinte a földig lelógnak a díszes csillárok, szép perzsaszőnyeg borítja a padlót és a falak is szépen díszítettek. Mivel elég sok turista kíváncsi rá, számítsunk nagy tömegre, de mindenképpen megéri bemenni. A Divan Yolu utca mindig tele van élettel, ez vezet a világhírű Nagy Bazárhoz, ahol szuvenír árusok és aranyművesek ezrei várják az érdeklődőket. Az árak megfizethetőek, aludni pedig kötelező! Itt tényleg szinte bármilyen ajándéktárgyat lehet kapni! Ezután az Eminömü Mecsethez látogattunk, ami a kikötőben található, innen lehet áthajózni a város ázsiai oldalára. Az Eminömü Mecset legszebb a Galata hídról nézve. Az öböl túloldalának látnivalói a Taksim tér, valamint a Galata-torony. De érdemes végigsétálni a Siraselviler Caddesi sétálóutcán is, itt sok bolt, kávézó és étterem található.

Ezután áthajóztunk az ázsiai oldalra. Itt le is fotóztuk az „Üdvözöljük Ázsiában!” táblát, ami a Boszporousz-hídon található, de a híd aljából lehet legjobban lefényképezni. Az ázsiai oldal valamelyest kaotikusabb, mint az európai, de nagyon élveztük a forgatagot. A helyiek az öböl partján piknikeztek. Visszatérve az európai oldalra, megvacsoráztunk. Rendkívül széles a választék az éttermekben, bármit is kérünk, nem fogjuk megbánni. Ha nem akarunk kockáztatni, maradjunk a döner kebabnál és kérjünk mellé ayrant, ami egy savanyú joghurtital. Voltunk a Topkapi Palotában is, ami a török uralkodók székhelye volt, ma múzeumként funkcionál. A gyönyörű kertjéből remek a kilátás az Aranyszarv-öbölre. Illetve megkerestük a Szulejmán Mecsetet, mellette van maga Szulejmán és Hürrem Szultána sírhelye, vagyis türbéje.

Ezután nagysebességű vonattal Eskisehiren keresztül Ankarába, Törökország fővárosába utaztunk. Már a vasútállomás is rendkívül szép épület volt. A szállásunk felkeresése után felkerestük a város nevezetességeit. A város telis-tele van szép parkokkal, például a Genclik Park csodás hely a kikapcsolódásra, vagy akár a Sihhiye tér. Kötelező látnivaló az Atatürk Mauzóleum, ami a modern kor legfontosabb elnökének állít méltó emléket. Nem messze tőle található a Maltepe Mecset. Az Atatürk Sugárút, a város főútja tele van üzletekkel és éttermekkel, ha pihenni akarunk, térjünk be valamelyikbe, és igyunk egy teát, úgy, ahogy a helyiek is teszik. Itt senki sem siet sehová. A Kililay tér a fiatalok találkozóhelye, itt rengeteg bevásáló központ is van, a Selanik utca pedig a város híres bulinegyede. Ha marad időnk, keressük fel a jól felújított óvárost is!

Másnap busszal Bursa városába utaztunk, ahol a legnagyobb nevezetesség a mecsetekkel teli óváros és a hatalmas bazár. A kikötőbe buszoztunk, ahonnan hajóval utaztunk vissza Isztambulba, a Márvány-tengeren át. Hatalmas élmény volt a naplementét a tenger közepéről nézni, ami méltó befejezést adott a törökországi látogatásunknak.