Görögország: A görög szigetvilág

2019. február 21. - szaz orszag

Kitti:

Görögország legfontosabb nevezetességei kétség kívül a Peloponnészoszi-félszigeten találhatóak, ám nem szabad elfelejteni, hogy az országhoz több mint 1300 sziget tartozik, így csak akkor kaphatunk teljes képet, ha legalább egyet-kettőt meglátogatunk közülük. Szerencsére, mivel az ország hatalmas népszerűségének örvend a turisták körében, a legfontosabb szigetek mind rendelkeznek reptérrel; a jó közlekedésnek köszönhetően Magyarországról is jó néhány elérhető közvetlen fapados géppel. Mivel a legnagyobb sziget, Kréta tartogatja a legizgalmasabb látnivalókat, így oda indultunk.

Kréta történelme hihetetlen messzire nyúlik vissza, a sziget Európa első fejlett civilizációjával rendelkezett már időszámításunk előtt 2500 évvel! Ennek a Minószi civilizációnak volt a központja Knósszosz, ami a Kréta szigetének egyik legfontosabb látnivalója. Bár az épületegyüttes időszámításunk előtt 1500 körül megsemmisült, mégis hihetetlen módon, sikerült rekonstruálni. Az épületegyüttes legjobban fennmaradt darabja a bika szentélybe vezető északi bástya, illetve több tárolóedényt és falfestményt is megtekinthetünk. A leghíresebb közülük a Liliomos herceg. A Knósszoszi Palota leginkább arról ismert, hogy alatta egy mitikus labirintus helyezkedett el, amiben a bikafejű Minótaurosz élt, bár erről semmilyen tudományos bizonyítékot nem találtak. Mégis, igazán hatalmas élmény volt itt lenni, egy délelőttöt töltöttünk a Heraklion határában található régészeti lelőhelyen.

Kréta szigetétől nem messze található a szépséges Santorini, amit hajóval, nagyjából két óra alatt lehet megközelíteni. Fira városa a sziget tetején található, amit szamárháton, felvonóval vagy busszal lehet megközelíteni. A hely a csodás fehér házairól és kék tetejű templomairól ismert, szerintem szinte mindenki látott már róla képeket, annyira népszerű látnivaló. A legszebb templom az Ortodox Metropolitán Székesegyház. A város szélén, egy távoli sziklán áll az ikonikus szélmalom, ezt is érdemes megkeresni, illetve a Hotel Atlantis impozáns épületét. Sajnos készüljünk hatalmas tömegre, ugyanis nyaranta közel egy millió turista utazik a szigetre a világ különböző pontjairól. Még elbuszoztunk Oiába is, ahonnan szintén csodás panoráma nyílt a tengerre és a folyamatosan érkező és induló óceánjáró hajókra. A sziget keleti oldalán fekete színű, vulkanikus eredetű homokos tengerpartot találunk. Egészen különleges élmény itt fürdeni a tengerben.

Krétára visszatérve elutaztunk Haníába, ami Heraklion után a sziget legnagyobb városa. Legfontosabb látnivalója az óváros kis utcái, a kikötő és a XVI. századi Világítótorony, ami Hanía egyik jelképe. Vele szemben áll a Firka Erőd is, amit szintén érdemes felkeresni. Az erődöt még a velenceiek építették, hogy a töröktől megvédje a kikötőt. A városban egyébként remek éttermeket találni, ha megéhezne az ember. Visszatérve Heraklionba megnéztük a naplementét a város Erődjének a mólóján, ahogy a helyiek is tették. Heraklionban este igazán jó a hangulat. A város sétálóutcája megtelik élettel, a boltok még ilyenkor is nyitva vannak, rengeteg étterem és szórakozóhely áll rendelkezésre, hogy egy kellemes vacsorával zárjuk a napunkat. Ha van kedvünk, próbáljuk ki Görögország nemzeti italát, az ánizsos úzót vagy igyunk egy metaxát.

Kréta szigetének a legszebb strandjai a sziget déli és nyugati részén találhatóak. Mi felkerestük Matala városát, ami valóban nem okozott csalódást. A víz kristálytiszta volt, a part homokos, az öblöt szegélyező sziklák pedig nagyon izgalmasak, hiszen körülbelül kétezer évvel ezelőtt vájtak bele üregeket, de még most sem tudják a régészek, hogy mire használták őket. Elmondhatjuk tehát, hogy Görögországban nem csak a szárazföldi részen találjuk a történelem nyomait. A szigetvilág legalább olyan izgalmas és sokszínű. Ez egy tökéletes helyszín egy tartalmas, de mégis pihentető vakációra.