Kenya: Nairobi és a maszájok

2021. február 24. - szaz orszag

Tanzániából kisbusszal jutottunk át Kenyába Namanga határátkelőjénél. A nem túl szigorú határátkelés jelentősen megnehezedett, hiszen a világjárvány következtében kértek Covid-tesztet, amit mind a tanzánok, mind a kenyaiak megnéztek. A visszalépésnél is kértek tesztet a hatóságok. Ezen kívül 50 dollárt kellett fizetni a kenyai vízumért a határon, de az egész procedúra nem tartott tovább, mint egy óra, hiszen azért elég kevesen keltek át a határon ottjártunkkor. Sofőrünk tehát átvitt a határon, majd átszálltunk egy Nairobi Sacco feliratú kisbuszba, és azzal utaztunk az ország fővárosába.

Nairobi egy hatalmas, közel 5 milliós lakosú metropolisz, Kelet-Afrika legnépesebb városa, melyben nincsen metró, csupán buszok és autók. Ennek következtében szinte állandóan hatalmas dugó áll a városban. A helyiek már megszokták ezt, így nem is sietnek sehová. Türelmesen kivárják, amíg megtelnek a buszok, amik csak és kizárólag ilyenkor indulnak el. Hogy addig se unatkozzunk, a legtöbb buszban hangosan dübörög a zene, mennek a videó egy óriási képernyőn, és egészen úgy érezhetjük magunkat, mint egy szórakozóhelyen. A buszok amúgy szinesek, és különböző filmek és egyéb trendi témák inspirálta dekorációt viselnek.

Nairobi tehát egy hatalmas, felhőkarcolókkal teli város, melyet itt-ott tarkítanak színes szépségszalonok és történelmi épületek. A város legnagyobb nevezetessége a maszáj piac, melyet hétvégenként a belvárosban, a Bíróság tőszomszédségában állítanak fel, és itt aztán minden fajta szuvenírt beszerezhetünk, de érdemes felkészülni a szinek és a hangok óriási kavalkádjára. Alkudni pedig pofátlanul kell. Itt valóban maszájok árulják kézzel készített portékáikat. Lehet kapni maszáj népviseletet, gyöngyökből készített ékszereket, kézzel festett kulcstartókat és festményeket. Nairobi nevezetessége még az Uhuru park, ami a város központjában található. A parkot ottjártunkkor éppen renoválták, de a látogatható részén a helyiek jó kedvűen pihentek. Hangulatos hely, egy kis nyugalom a folyton zsizsegő nagyvárosban.

Ha valaki mélyeben akarja tanulmányozni a maszáj kultúrát, érdemes ellátogatni egy maszáj faluba, így egy napos program során betekintést nyerhetünk abba, hogy hogyan élnek a helyiek. Vidéken még a mai napig láthatunk a kis falvakban sárkunyhókat, melyet a maszájok a saját kezükkel építenek, és renoválnak időről időre. Minden törzsnek megvan a saját építészeti stílusa, ám egy a közös, nincs túl sok berendezés ezekben a házakban. Ennek a kulturának a megismerésére a Bomas of Kenya Múzeum is alkalmas, hiszen itt idegenveztő segítségével tanulhatunk a maszáj kultúráról. A kenyai maszájok egyébként az ugrós táncukról ismertek, melyet egy kevés borravaló fejében szívesen be is mutatnak a turistáknak. A maszáj férfiak nem használnak hangszereket, csupán a saját hangjuk segítségével zenélnek, és tánc közben magasra ugrálnak. Ezt numbatáncnak hívják.

Nairobi másik fontos nevezetessége a Nairobi Nemzeti Park, ahol testközelből tanulmányozhatjuk az afrikai állatokat. Mivel a park hatalmas, így csupán szafariautóval látogatható, viszont így sofőrünk sok érdekes információval fog minket ellátni, és mindent megtesz, hogy a legjobb képeket készíthessük a 3 órás szafariprogramon. Nekünk Tanzánia után különösen tetszett, hogy szinte percenként haladtunk el valamilyen állatcsoport mellett, így nem volt holt idő tulajdonképpen. A háttérben pedig Nairobi felhőkarcolói igazán ámulatba ejtettek minket, hiszen csupán néhány kilométerre a belvárostól élnek ezek az érdekes állatok. Láttunk oroszlánokat, zebrákat, orrszarvúkat, gazellákat és zsiráfokat is. Sőt, még varacskosdisznók is keresztezték egyszer az utunkat nem messze a parktól. Ez a program sem volt olcsó, de azt kell, hogy mondjam, hogy abszolút megérte ide eljönni.

Visszafelé tehát ismét Tanzánia felé hagytuk el Kenyát, ahol ugyan csak pár napot töltöttük, de igazán sok élményben volt részünk. Kenya déli részén járva jól látszik a már Tanzániában található Kilimanjaro hegy hófölde csúcsa, innen csodás felvételeket lehet készíteni. Aki több időre jön, mint mi, annak érdemes ellátogatnia a Masai Mara Nemzeti Parkba is, ahol hasonló, több napos szafarin vehet részt, mint mi a Serengeti Nemzeti Parkban, Tanzániában.