Hongkong: Kína része, de mégsem Kína

2019. augusztus 29. - szaz orszag

Dani:

Megérkezni Hongkongba egy egész érdekes élmény. Már a repülőtérről történő bejutás is különböző a Délkelet-Ázsiában megszokottól. A gyorsvasút túl drága, ezért az olcsóbb megoldás az, ha busszal megyünk egy megállót és utána metróval. A busz a londonihoz hasonlóan emeletes és piros. Sok minden még mindig a brit gyarmati múltra emlékeztet. Például az autók rendszámai vagy a bal oldali közlekedés. De mondhatnám a telefonfülkéket és a buszokat is. Hongkong ma már Kínához tartozik, de igazából csak papíron. Kapitalizmus van ezen a külön jogállású területen, amely szinte mindenben önállóan dönt. Ez előny nekünk, hiszen ide vízum nélkül utazhatunk, nem úgy, mint a szárazföldi Kínába, amit itt Mainland-nek hívnak.

Hongkong több mint 200 szigetből áll. A legfontosabb látnivaló itt a felvonó, ami Ngong Ping 360 névre hallgat, amely hihetetlenül szép tájak felett siklik, és végig Lantau sziget vadregényes tájai tárulnak fel a lábunk alatt. Fent a Ngong Ping megállónál találjuk az óriási Tian Tan Buddha szobrot. Persze aki az autentikus buddhizmust kívánja felfedezni, az éppen nem jó helyen jár, de rengetek boltot, éttermet találunk, emellett a gyerekeket jak-simogató és játszóterek várják, és több látogatható kolostort is találunk idefent. Az óriási Buddha-szoborhoz lépcsőkön juthatunk fel, a kilátás nagyon szép, a szobor méretei impozánsak. Ottjártunkkor shaolin papok mutatták be tudásukat a közönségnek.

Hongkong nagyon gazdag ország, az egy főre jutó jövedelem igen magas. A bevétel nagy részét a bankszektor termeli, rengeteg óriási banknak van a városban felhőkarcolója. Az igazi belvárost a HSBC irodaépületnél találjuk. A városban gyalogos-felüljárókon tudunk közlekedni, amelyek időnként betérnek egy-egy irodaépület aulájába. A legfontosabb látnivalók közt a Peak vezeti a turisták rangsorát. Ide egy nagyon régen épült, de szépen modernizált fogaskerekűvel juthatunk fel. A Peak, vagyis a csúcs, a város teteje, ahonnan csodás kilátás nyílik az egész városállamra. Nem is Hongkong lenne, ha nem tartozna a Csúcshoz egy egész látogatóközpont ajándékboltokkal, vendéglátóhelyekkel és egy kis bevásárlóközponttal. A fogaskerekű-végállomást is ebben az épületben helyezték el. A Peak tram, vagyis a fogaskerekű városi végállomásánál találjuk a Hongkong parkot, melynek nevezetessége a Tai Chi park. Ha reggel érkezünk, láthatunk helyi, egészségesen élő nyugdíjasokat és középkorúakat, amint érdekes egészségmegőrző, autentikus mozgásformákat végeznek.

Mindenképpen keressük meg a kikötőt, mert ott találjuk meg a régi típusú, menetrend szerinti hajójáratot, amely mindössze 1 hongkongi dollárért visz át a túlpartra, Kowloonba. Mindenképp megéri átmenni, mert Kowloon partszakaszáról gyönyörű kilátás tárul elénk, Hongkong City összes felhőkarcolóját látni, előtte a tenger, mögöttük a hegyek. Naplementekor innen a kowlooni partszakaszról élhetjük át a „light show”-t, vagyis a fényjátékot, amely a külföldiek kedvenc fotótémája.

Ha metróra pattanunk, itt még éjszakai piacra is eljuthatunk. A Mong Kog megállónál több piacot is találunk. Hongkongban elsősorban ruhákat és szuveníreket találunk az éjjeli kirakodáson, de nagyon hangulatos az összes éjszakai piac. Direkt a végére hagytam a kedvencemet. Itt, Hongkongban találjuk a világ leghosszabb mozgólépcsőjét, amit úgy hívnak, hogy Mid Levels Escalator. A Mid Levels egy kerület, és a belvárosból ebbe a városrészbe a tömegközlekedés gyakorlatilag ez a mozgólépcső. Délelőtt 10-ig csak lefelé, ezután csak felfelé irányban közlekedik. Közel 2 kilométer hosszú, és nem folyamatos, tehát többször is ki tudunk szállni a mozgólépcső-sorozatból, például amikor utca keresztezi a gyalogos útvonalat.

Hong kongban rengeteg program várja az idelátogatókat. Emellett az elhelyezkedése is kiváló. Nagyon könnyen eljutunk bármely országba, vagy egyszerűen átruccanhatunk a szárazföldi Kínába vagy Makaóba. Használjuk ki, hogy ilyen könnyen ide lehet jutni vízum nélkül, de azért az árakra figyeljünk. Átlag magyar pénztárcának kicsit drága. De ha ügyesen gazdálkodunk a pénzünkkel és az időnkkel, akkor csodás élményekkel gazdagodunk.