Jordánia: Petra és Jordánia igazi arca

2019. április 11. - szaz orszag

Kitti:

Ha egy izgalmas, de mégis biztonságos országba szeretnénk utazni, látogassunk el Jordániába. Az ország nemsokára akár közvetlen géppel is elérhető lesz, hiszen egy fapados cég járatokat indít 2018-tól Ammánba, de addig sem kell feltétlenül várni, hiszen az izraeli Eilatból könnyen eljuthatunk a szintén vörös-tengerparti nyaralóhely, Aqabába. Mi is így jutottunk el Jordániába.

Eilatból taxival vagy busszal juthatunk el a határra, ahol egy „Welcome to Jordan” tábla köszönti az ideérkezőket. A határátkelés eléggé simán ment, mikor ott jártunk, nem voltak sokan. A határtól viszont csak és kizárólag taxival lehet eljutni Aquabába. A városban sok étterem és bolt található, de legfontosabb látnivalója a Vörös-tenger partja, ugyanis Aqaba Jordánia egyetlen tengeri kikötővárosa. A csodálatos vöröses sziklákkal körbevett azúrkék tengerpart remek hely a kikapcsolódásra, szinte lehetetlen betelni ezzel a panorámával. A tenger annyira tiszta, hogy akár szabad szemmel is látszanak a korallzátonyok és az itt élő színes halak.

Aqabából egynapos kirándulást tehetünk a modern világ hét csodájának egyikébe, Petrába. A sivatag közepén található karavánközpont egykor virágzó főváros volt, a XIX században találtak rá a régészek. Bármelyik utazási iroda szervez kirándulást, de egyénileg is utazhatunk, mehetünk busszal vagy bérelhetünk taxit is egy napra sofőrrel. Egy átlagos turista körülbelül 5-6 órát tölt a romvárosban. Utunk a Szik szurdokon át vezet Petrába. A szurdok rendkívül keskeny, mindössze 2-3 méteres. Egészen fantasztikus élmény a rózsaszínes sziklák között haladni. A szurdokon át érkezünk meg a romváros legismertebb részébe, a sziklába vájt Kincsesházhoz. Ezután a szintén sziklába vésett Királysírok következnek. Ha maradt még erőnk, sétáljunk el egészen a hegytetőn álló Kolostorig, amit körülbelül nyolcszáz sziklából kifaragott lépcsőn lehet megközelíteni.

Petrában a mai napig élnek beduinok, akik az ide látogató turistákból tartják fenn magukat. Sokan emléktárgyakat árulnak, vagy lovaikat, szamaraikat ajánlják fel pénzért cserébe, hogy elvigyenek egy darabon. Az emberek kedvesek és barátságosak, de sajnos eléggé rámenősek tudnak lenni. Érdemes tudni, hogy a jordánok nem szeretik, ha csak egy napra jön át valaki Izraelből, így ha nem tudjuk bizonyítani, hogy van szállásunk legalább egy éjszakára Jordániában, az így sem olcsó belépőjegy a többszörösére nő. Ha tehetjük, tervezzük úgy az utazásunkat, hogy ne aznap lépjük át a határt, mint amikor Petrába látogatunk, mert ebbe is beleköthetnek.

Aqabából közvetlen busszal jutottunk el Ammánba, az út nagyjából 4 órás volt, de nagy élmény volt a helyiekkel együtt utazni, a táj leginkább kősivatagon volt, növényeket csak elvétve láttunk. Ammán megismerését kezdjük a Citadellával, ahonnan csodás kilátás nyílik az egész városra. Ameddig a szem ellát, homokszínű házakat látni. Akkor eszmélünk csak igazán rá, hogy milyen hatalmas is a közel 5 milliós lakosú főváros. A Citadella legfontosabb látnivalói a Herkules-templom romjai és a Kormányzói Palota. A város főterén található az egykori Római Színház. Innen indul a város bazárja, ahol beszerezhetjük a szuveníreket. Amman leghíresebb utcája a Rainbow street, itt találjuk a város legjobb éttermeit és szórakozóhelyeit. Ha itt járunk, feltétlenül kóstoljuk meg az arab konyha legfontosabb fogásait! Próbáljuk ki a bárányhúsos shawarmát, a pitát, melyet hummusszal vagy zaatarral ízesített krémmel és olajbogyóval esznek, illetve itt is népszerű a falafel. A helyiek rendkívül barátságosak és vendégszeretőek. A Petrában tett látogatásunk pedig valóban életre szóló élmény volt.