Észtország: Északi rokonaink

2019. január 24. - szaz orszag

Kitti:

A finnugor elmélet szerint az észt nyelv a magyar távoli rokona. Bár hasonló szavakat csak elvétve találunk, a hangzása valóban emlékeztet a mi nyelvünkre. Mégis, ha Észtországban járunk, bátran hirdessük, hogy magyarok vagyunk, hiszen ők is vallják, hogy nyelvrokonok vagyunk, és kedvesen fogadnak majd viszonyulni hozzánk. Mi még nagy nagyobb szobát is kaptunk a hotelben, lehet, hogy pont emiatt. Oroszországból, egész pontosan Szentpétervárról érkeztünk Tallinnba busszal. Már a határt átlépve is szembetűnő volt a különbség, Észtország nagyon fejlett, jól karbantartott falvak mellett haladtunk, az út is nagyon jó állapotban volt.

Tallinn nem egy hatalmas város a közel félmilliós lakosával, de rengeteg szép épület, szórakozóhely és múzeum várja a turistákat. Mi először a Szent János templomot kerestük meg, ami pont az észt függetlenségi háború győzelmi emlékműve mellett található. Innen kezdődik a fallal körülvett gyönyörű és hangulatos óváros. Gyakorlatilag fel sem lehet sorolni a látnivalókat, hiszen minden utca rejteget valami érdekességet. Az óváros szíve a Piactér, ahol rengeteg szép, színes épületet találunk, valamint éttermeket is. Itt áll a Szentlélek templom is. Mi egy kis kitérőt tettünk, érintve a Parlament rózsaszín épületét, és megkerestük az Alekszandr Nyevszkij ortodox katedrálist. Az óvárosban találjuk még az érdekes Pikk és Lühike Jalg (hosszú és rövid lépés) utcákat, illetve a Három Nővér nevű történelmi, XV. századi kereskedőházakat.

Utunkat az óvároson túl folytattuk, felkerestük a Tengerparti sétányt, ahol hiába van rossz idő, a helyiek akkor is erre sétálnak, futnak és kikapcsolódnak. Itt a sziklákra is ki lehet ülni, és nézni a távolban várakozó tengerjárókat. Itt áll a Russalka Emlékmű, azaz az angyalszobor is. Itt található szintén a csodás, színes Kadriorg Palota és a parkja. A kastélyt I. Péter orosz cár építtette Katalinnak, ma pedig Szépművészeti Múzeumnak ad helyet.

Innen szintén csak pár perc gyalog az Észt Dalfesztivál Színpada, helyi nyelven a Tallinna Lauluvaljak. A már említett nyelvrokonságon túl több hasonlóság is van a magyar és az észt nép között. Például, hogy őket is elnyomták az oroszok. Azzal a különbséggel, hogy ez a parányi ország a Szovjetunió része volt, egészen 1990-ig. A szovjetek üldözték az észt kultúrát, és a nyelvet is próbálták betiltani. Az észtek azonban ellenálltak, ennek a példája a ma is fesztiváloknak otthont adó hely. Több világsztár is fellépett itt már, például Michael Jackson, Madonna vagy a Queen együttes. A helyiek ide vonultak ki és észt népdalokat énekeltek, együtt gyerekek, idősek, férfiak és nők. Körülbelül háromszáz ezer ember gyűlt itt össze. Ők mind az életüket adták volna a szabadságért. Ez volt az éneklés forradalma. Szerencsére a függetlenség megadatott nekik, de a múlt sérelme miatt még mindig tartanak az oroszoktól. Az orosz lakosság aránya is nagyon magas az országban, 25 százalék körül van.

Észtország egyébként a keleti országok közül a legfejlettebb, elsőnek vezették be az eurót a balti államok közül. Skandinávia közelsége, az ottani munkakedv és mentalitás az észtekre is átragadt. Szintén hasonlóság a hering fogyasztása illetve a szauna elterjedt használata is. Még a hotelszobánkhoz is volt egy, aminek nagyon örültünk. Érdekesség az is, hogy az észtek az internetet hozzáférést alapvető emberi jognak tartják, az ország 98 százalékát fedi az Internethálózat, ami javarészt ingyenesen használható. Az esős, hideg idő ellenére nagyon jól éreztük magunkat ebben az országban, Tallinnból éjszakai busszal utaztunk tovább Litvániába.