Örményország: Az Ararát lábánál

2018. december 20. - szaz orszag

Dani:

A grúz utunk keretén belül ruccantunk ki Tbiliszi irányából Örményország fővárosába, Jerevánba. Fontos megemlíteni, hogy ez az állam rossz viszonyban van Törökországgal és több okból is konfliktusa van Azerbajdzsánnal, ezért szárazföldön gyakorlatilag csak Grúzia irányából közelíthető meg. Ha van azeri pecsét az útlevelünkben, nem kell aggódni, nekünk is volt azeri vízumunk, de az örmény határőrt ez nem zavarta.

Tbiliszi felől klasszikus orosz hálókocsis vonat jön, és kétnaponta fordul a két város között. Nagyon korán, már reggel hat óra körül Jereván főpályaudvarán voltunk, ami csodálatosan fel van újítva, ez főleg azért is érdekes, mert nem sűrű a vonatközlekedés. A főpályaudvar előtt található a klasszikus piac, ahol minden helyi terméket meg lehet kapni; húst, mézet, tejet, joghurtot stb. Jereván városa csak reggel 8 óra után kezdett igazán élni. Érdekes élmény volt a két kocsiból álló igazi orosz metróval utazni. Nagyon olcsó a jegy is rá.

Mi a Köztársaság térig utaztunk, ami nagyon fontos nevezetesség Jerevánban. Itt vannak a kormányhivatalok, a Történeti Múzeum és a csodaszép szökőkút. Az Abovyan utcán indultunk el, ahol több szuvenír bolt található, majd a Northern Avenue-re tértünk rá, ami egy új építésű negyed, modern épületekkel, és divatos klubokkal. Ezen a környéken jó éttermeket találhatunk, ahol ki lehet próbálni a helyi konyhát, ami elég kevert, mert kaukázusi, orosz és török jegyeket is hordoz. Reggelire kenyeret esznek, ébédre és vacsorára pedig sok salátát és Ararát módra elkészített csirkét vagy bárányt.

A Szabadság téren található az Operaház, mögötte pedig a város szíve, az Alexander Tamanyan park. Itt nemcsak éttermek és kávézók várják a helyieket és a turistákat, de innen indul a Cascade lépcsősor, benne pedig a Cafesjian Művészeti Központ, ami az én személyes kedvenc helyem Jerevánban. Itt földalatti mozgólépcsőkkel tudunk felmenni a kilátókba, és a lépcsők mellett végig kortárs szobrok és festmények találhatóak. Bármikor kimehetünk a szabadba, ahol a lépcsőkön ülve csodálhatjuk a város panorámáját. A kilátóba felérve végre megpillantottuk az örmények szent hegyét, az Ararátot. Ma ez a hegy Törökországban található, katonai terület, de innen Jereván tetejéről csodálatos látványt nyújt a távolban magasodó hegy. Ide mindenképpen napnyugtakor jöjjünk, mert a nap pont a hegy mögött fog lemenni, és utána már a város fényeiben is gyönyörködtetünk. Itt a park környékén hatalmas luxusvillák is emelkednek.

Mi később felkerestük a Kék Mecsetet, ami egy síita nagymecset. Nagyon érdekes látvány volt a templom itt, csodaszép díszítéssel és belső parkkal. Erre igazán érdemes időt szánni. Ezután elmentünk a Zoravar Andranik metróállomásig, ahol kisebb piac található, vele szemben pedig a város jelképe, a Világosító Szent Gergely Székesegyház. Az örmények egyébként keresztények, de saját vallásuk van, örmény gregoriánus. A székesegyházhoz vezető lépcsökről csodálatos fényképeket készíthetünk, de a templom belseje is impozáns látvány, semmiképpen se hagyjuk ki! Jerevánban rengeteg parkot is találhatunk, a legnagyobb közülük a Circular Park, ami arról kapta a nevét, hogy a városi körgyűrű mentén helyezkedik el. Ebben a parkban lehet üldögélni, de pavilonok is vannak, ahol ezt-azt lehet vásárolni.

Én mindenkit bíztatok, hogy látogasson el Jerevánba, mert bár nem a tömegturizmus helyszíne, de cserébe nagyon kedves és barátságos emberekkel találkozhatunk, akik nagyon örülnek, ha valaki az ő kultúrájuk iránt érdeklődik.