Svédország: Az igazi Skandinávia

2018. augusztus 23. - szaz orszag

A dán körutunk végén töltöttünk egy rövid időt Svédországban együtt. Helsingor dán városból tengerjáró komppal érkeztünk meg Svédországba, Helsingborgba. Ezt a hajójáratot ajánlom mindenkinek, mert nagyon sűrűn jár, gyorsan átér, és érvényes rá az Interrail bérlet is

Helsingborg egy kisváros, mégis gyönyörű, szép házat, épületeket találunk itt. A Főtér, vagyis a Stortoget és a Norra Storgatan boltokkal és kávézókkal várja a látogatókat, még szombat délután is minden bolt nyitvavolt, ami ritkaságnak számít a skandináv országok kisvárosaiban. A központban található még a Karnan erőd is, ahonnan szép kilátás nyílik a tengerszorosra. A föld alatt lévő szuper vasútállomással Lundbe utaztunk, itt található az ország leghíresebb egyeteme. A vonatút majdnem végig a tenger mellett halad, gyönyörű látvány a hullámzó kék víz a parton kempingezőkkel és lakókocsikkal.

Lund tehát az Egyeteméről ismert, de sok csodaszép épület található még itt, például a Lundi Székesegyház, a Kulturpalota és a Történelmi Múzeum. Az óváros házai szintén bájosak, a városban több park is található, a Városi Park a legnagyobb ezek közül.

Lundtől mindössze 10 perc vonattal Malmö, ami Svédország harmadik legnagyobb városa, valamint Dél-Svédország gazdasági és kulturális központja. A város adott otthont a 2013-as Eurovíziós Dalfesztiválnak. Mindkettőnknek nagyon tetszett a város, ami rögtön magával ragad egyedi hangulatával. A modern vasútállomástól nem messze van a város főtere, a Stortorget. Itt áll X. Károly Gusztáv lovas szobra, valamint a Városháza történelmi épülete is. Innen nem messze található a Lilla torg, itt kezdődik Malmö óvárosa. A tér tele van éttermekkel, kávézókkal és filmekbe illő, kis házakkal. Minket nagyon elvarázsoltak a kis utcák ezekkel a virágokkal díszített színes házakkal, számtalan fényképet készítettünk. Ezek az utcák vezetnek a Malmöhushoz, ami egykor erődítmény volt, ma pedig múzeum. Ezt egy hatalmas park veszi körül, illetve egy vizesárok. Még megnéztük a Kalendegatan bevásárlóutcát, ami a Rörsjö csatornához vezet, melynek partján a Raoul Wallenberg Park található.

Ezután a modern városrészbe indultunk, a Vastra Hamnen negyedbe, ami az én kedvenc helyem, főleg a tengerparti része. Hatalmas élmény a Sundspromenaden-en sétálni. Itt korzóznak a svédek is, egy kicsit távolabb a sziklákra is ki lehet ülni, és a tengert csodálni. Van itt jachtkikötő is, és egy partszakasz, ahol a fiatalok ugrálnak a tengerbe erejüket fitogtatva. Innen nagyon szép a rálátás az Öresund-hídra, ami összeköti Dániát Svédországgal. A tengerparttól nem messze emelkedik ki a házak közül Malmö jelképe, az igazán egyedi Turning Torso. Ez a kicsavart felhőkarcoló Skandinávia legmagasabb épülete, és gyakorlatilag egy lakóház. Este még lehet szórakozni a belvárosban, ahol számtalan bár és szórakozóhely található. Ha tehetjük, kóstoljunk meg valamilyen helyi finomságot is, a svédek nagyon kedvelik a halételeket, ha kedvünk tartja, próbáljuk ki a pácolt heringet, ami errefelé rendkívül népszerű!

Természetesen nem lenne teljes a svédországi utazás a főváros, Stockholm meglátogatása nélkül. Ide közvetlen fapados repülőjárattal lehet eljutni. Ha Stockholmban járunk, mindenképpen vegyünk egy 24 órás jegyet, hiszen a város egyik legnagyobb attrakciója a színes metróállomások, amiket így jól bejárhatunk. Az óvárosra, azaz a Gamla Stanra is bőven hagyjunk időt, hiszen itt található a Királyi Palota, a Főtér és a Nobel-Múzeum többek között. A Városháza az a hely, ahol minden évben megrendezik a Nobel-díj bankettet. A városközponton kívül esik a Drottningholm-palota, de ide is érdemes ellátogatni. Amit pedig semmiképpen ne hagyjunk ki, az a Djurgården-sziget. Itt olyan múzeumokat látogathatunk meg, mint a Skansen vagy az ABBA múzuem.