Szlovákia: Mindenki ismerőse

2018. június 14. - szaz orszag

Dani:

Ki ne ismerné azt, amikor a Dunán átkelve Komáromból Komárno, vagy Esztergomból Párkány lesz? Szlovákia az az ország, ahol már tényleg majdnem mindenki járt, hiszen több, mint 500 kilométeres közös határunkon több kettéosztott város, falu található és bárhonnan bármivel könnyen megközelíthető. A legendával ellentétben nagyon szívesen és nagyon sokan beszélnek magyarul, ezért is érdemes északi szomszédunkhoz utazni. Természetes, hogy együtt is el kellett ide jönni.

Mi a fővárossal, Pozsonnyal kezdtük. Egyetlen napos kiruccanásra jöttünk, ami könnyen kivitelezhető, mert az út nincs három óra vonattal, és két óránként közlekedik, az ára pedig olcsó, 3000 Ft oda-vissza. Mi reggel hét óra körül indultunk, és 10 után már Pozsony főpályaudvarán voltunk. Gyalog jártuk be a várost, ami lehetséges, mert Európa egyik legkisebb lélekszámú fővárosában járunk. A pályaudvarról gyalog 10 perc alatt a Grassalkovich Kastély parkjánál voltunk, amit aztán elölről is megtekintettünk. Ez ma az Elnöki Palota. Az aluljárón átérve megnéztük az új hotel negyedet, amihez kisebb áruházak is tartoztak. Innen kis sétát lehet tenni a város egyik bevásárló utcáján, az Obchodná utcán, ahol inkább egyszerűbb, nem luxusboltok találhatóak. Innen mentünk be az óvárosba, és vesztünk el a kis utcákban. Itt fontos a Főtér és a Tűztorony megtekintése valamint keressük meg az aranyos kis szobrokat szerte a városban. Majd kimentünk a Színház térre is, ahol mindig van kézműves piac és errefelé vannak a legjobb szuvenírek. A Novy Most (Új Híd – Ufó híd, amit magyarok terveztek) lábánál van a híres főszékesegyház, ahonnan a kijelölt úton kapaszkodtunk fel a várhoz. A vár a maga egyszerűségével minket is elkápráztatott, a kilátás csodás. A vár körül a nagy parkon végigsétálunk, láttuk a Parlament épületét. Mi később átsétálunk a hídon és az Aupark bevásárlóközpont kicsit plázáztunk. Így is gyalog simán elértük nem is az utolsó esti vonatot, ami kicsit több, mint két óra alatt haza is ért Pestre.

Egy másik alkalommal immár autóval érkeztünk, mégpedig Selmecbánya volt az úti cél. Ide nagyon rossz a tömegközlekedés, ezért is döntöttünk a kocsi mellett. A Hont/Ipolyság átkelőn értünk el Szlovákiába, ahonnan egyenes út vezetett fel a hegyenen át Selmecbányára. A Dolná ulica a főutca, itt hagytuk a kocsinkat, ahol még szombat délután is fizetős a parkolás! Végigsétálva a főutcán csodás, régi épületeket láttunk. A Námestie svatej Trojice a város főtere gyönyörű épületekkel. Itt lehet szuveníreket venni is, a turista információ is mindig nyitva van. Múzeumokba is be lehet térni. Mi az öreg várba mentünk fel, és onnan csodáltuk meg a kilátást a hegyekre, és a városra. Az új vár éppen zárva volt. Még aznap könnyen hazautaztunk. Egy csodás emlékkel gazdagodtunk.

Egy harmadik alkalommal egy belföldi kiruccanásunkat egészítettük ki Szlovákiával. Sátoraljaújhelyből Slovensko Nové Mestóba gyalogoltunk át (ami egy város, csak ez is ketté van osztva) és onnan helyi vonattal Kassára utaztunk. Kassa Szlovákia második legnagyobb városa, nagyon történelmi hely. A vasútállomás a központban helyezkedik el, hatalmas parkkal. A kerten át jutottunk a városba, 5 perc alatt a Mlynska ulicán. Mi itt is csodálatos épületekkel találkoztunk, pl. Jakabov Palac. A Főutca közepén láttuk a híres Dómot, ahol Rákóczi hamvai is vannak, ennek meglátogatására be kell jelentkezni. A körülötte lévő park a helyiek találkozóhelye. Itt tele van minden kávézókkal és szuveníresekkel. Valamint itt próbálhatjuk ki a legjobb gasztronómiai fogásokat, amik nem is annyira térnek el az otthon megszokott ízektől. Közvetlen a Főutcáról az Universitná utcán jutunk a Rodostó Múzeumba, ami Rákóczinak állít emléket, és hűen mintázták a török rodostói házat. Fontos! Itt is nézzünk utána a nyitva tartásnak, mert az mindig változik. Mellette a Hmciarska ulica csodálatos hangulatát is átéltük. Végezetül itt is közvetlenül a Főutca mellett lévő Árkád Plázában töltöttük az időt, este pedig a közvetlen Pesti vonattal mentünk haza.