Szlovénia: Európa ékszerdoboza

2018. június 21. - szaz orszag

Dani:

A legenda szerint mikor Isten a világot teremtette, megfeledkezett egy népcsoportról. Kárpótlásul egy olyan területet adott nekik Európa közepén, amiben minden jó benne van. Tényleg igaz, hogy Szlovéniában minden van, amit egy utazó keres; magas hegyektől alföldeken át tengerig, mediterrántól a hegyvidékig kicsiben ugyan, de mindent találunk Szlovéniában. Mi is terveztünk a legkisebb szomszédos országunkba egy rövid kiruccanást. Amikor mi mentünk, kb. 11 órakor indult a vonat, és nagyon hosszú menetidővel, Szlovéniában több átszállással este 6-ra értünk Ljubljanába, az ország fővárosába. Útközben csodás látvány volt a táj, jól karbantartott falvakkal.

Ljubljanában a belvárosban laktunk, miután elfoglaltuk a szállást, még csináltunk egy városnézést: megkerestük a Hármas-hidat; a kis folyócska, a Ljubljanica fölött impozáns látványt nyújt. A folyóparton sok éttermet, kávézót és szuvenír boltot találunk. A hídtól látszik a Ferences templom és a Szent Miklós templom. A Stari trg utcán sétálgassunk mindenképp, élvezzük az óváros hangulatát. A Várba siklóval is fel lehet jutni, a kilátásért megéri felmenni. Járjuk végig ezt a középkori várat telis-tele osztrák és magyar emlékekkel. Mi a Slovenska Cesta utcában vacsoráztunk. Itt több éttermet találunk a régi Nagyáruháznál.

Másnap felkerekedtünk, és vonattal jesenicei átszállással Bledbe utaztunk, ahol körbesétáltuk a híres Bledi tavat. Körül-belül két óra alatt körbejárható; a csodás alpesi táj és a friss levegő miatt mindenképp érdemes a kört megtenni. Ez a jól kiépített sétaúton remek élmény és kikapcsolódás. A tó közepén található sziget és a rajta álló Zarándok templom egyedülálló látványt nyújt. Bled városában a tóparton találjuk a kaszinót, több étterem és bolt hívogatja a turistákat. Délután vonattal Nova Goricába utaztunk, ami egy kettéosztott város, egyik fele szlovén, másik fele olasz. Rögtön az állomás előtt van az államhatár, a nagyobb nevezetességeket az olasz oldalon találjuk. A következő nap reggel még volt időnk nappali fényben is megnézni Ljubljana legnagyobb látnivalókat, mielőtt visszaindultunk Pestre. Útközben a szlovén tájat élveztük, este már otthon is voltunk.

Nekem mindig is nagy álmom volt a Muraközt végigjárni, amire eddig nem volt lehetőségem, mert a tömegközlekedés nagyon rossz. De most autóval mentünk. Rédicsnél léptük át a határt, ahonnan nagyon közel van Lendva. Megtekintettük a Várat és a kultúrház előtti parkot. Több étterem és kávézó van ebben a városban, ahol a lakosság zöme magyar. Majd több falu érintésével Moravske Toplice (Alsómaróc) városába értünk, ahol egy barátságos szlovén házból kialakított panzióban laktunk. A kisváros a fürdőjéről híres. A termálfürdőhöz vezető út tele van boltokkal, éttermekkel, ahol este is nagy az élet. Mondhatni, ez a kisváros a Muraköz turisztikai központja. Másnap Muraszombat következett, ahol a Főtér, Városháza, a központi park a legnagyobb nevezetességek. Tipikus magyar történelmi, jól karban tartott város. Ez egy fontos megyeszékhely Szlovéniában. Innen Mackovci és Hódos érintésével Őriszentpéternél tértünk vissza hazánkba.

Később újra vonattal indultunk neki, ezúttal Maribor városa volt az úti cél. A Partizanska utcán keresztül értük el a Főszékesegyházat, ahonnan az óváros utcái indulnak. Jó alaposan bejártuk a várost. Belebotlottunk egy Street food showba is, ahol kipróbálhattuk a szlovén gasztronómia fogásait. Minden út a Főtérre vezet, a híres Pestis-oszlophoz, ahonnan nincs messze a Dráva-part, ahonnan a hidakat és a gyönyörű látképet is megcsodáltuk. Híres még a Víztorony és a parton álló étterem ősi szőlővesszőivel. A hídról csodálatos a kilátás az Alpokra. Ha plázázni támad kedvünk, innen tíz perc gyalog az Europark. Másnap vonattal Graz irányában hagytuk el az országot.