Ciprus: A szerelem szigete

2019. október 03. - szaz orszag

Kitti:

Ciprust Aphrodité szigetének is szokták nevezni, hiszen a görög mitológia szerint itt született a szerelem istennője; egész pontosan itt emelkedett ki a habokból. A legenda helyszíne Petra tuo Rumiuo, magyarra fordítva Aphrodité sziklái. Nem meglepő módon ez a part a sziget legnagyobb nevezetessége, így természetesen mi is ellátogattunk ide. A különleges partszakaszt egy alagúton át lehet megközelíteni, hiszen itt az autóút igen közel megy a parthoz, így át kell kelni alatta. De cserében már a buszból vagy kocsiból megcsodálhatjuk ezt a csodás sziklát a kéken ragyogó tengerben. A köves tengerparton pedig kellemes időt tölthetünk napozással vagy fürdőzéssel.

Ciprus a Földközi-tenger harmadik legnagyobb szigete, népszerű turista célpont, melyet egy „Zöld vonal” néven ismert határ két részre oszt. Így tulajdonképpen csak a déli, görögök által lakott része az Európai Unió része, az északi Törökország által megszállt terület Észak-ciprusi Török Köztársaság néven létező szakadár állam.

Nicosia mindkét ország fővárosa, a város közepén egy határállomás található, ahol csak egy útlevélellenőrzés után juthatunk át. Itt tényleg mintha egy másik országba csöppenne az ember. A feliratok török nyelvűek, a hivatalos fizetőeszköz pedig a török líra. A város legnagyobb nevezetessége a Büyük Han, ami a szigeten megmaradt legnagyobb karavánszeráj. Jelenleg éttermet és boltokat találunk az egykori fogadóban. Innen nem messze találjuk a Szent Szófia Székesegyházat, ami egy gótikus templom, de mecsetté alakították. Miután beléptünk, már eszünkbe sem jut, hogy egy keresztény templom kívülről az épület. A határon átkelve azonban már görögös zene szól a sétálóutcákban, és ortodox templomokat látni az út mellett, illetve számos múzeumot és antik épületet is megcsodálhatunk. Igazán érdekes a két ország ezen ütközőpontja, ahol már szerencsére békés az együttélés, az európai emberek pedig gond nélkül átjárhatnak a határon, akár naponta többször is.

A következő város, amit meglátogattunk Limassol volt. A városhoz egy csodás, pálmafákkal szegélyezett tengerparti sétány található, és egymást érik a hotelek. Ha egy kellemes helyet keresünk, ahol eltölthetjük a megérdemelt szabadságunkat, a legjobb választás Limassol. Az óváros kis utcáiból kiemelkedik a hatalmas Ayia Napa székesegyház. Ha tehetjük, ide térjünk be mindenképpen. Az óvárosban egymást érik a boltok és az éttermek, bárok. A kiszolgálók nagyon kedvesek, az ételek pedig igazán finomak.

Ciprus másik fontos nyaralóhelye Pafos, ahová fapados géppel is el lehet jutni, ezért elég sok itt a turista. A városhoz tartozik egy hosszú promenáddal rendelkező hangulatos kikötő, ahol sok kis étterem és bár várja az idelátogatókat. Itt akár még a frissen fogott halakból készült fogásokat is megkóstolhatjuk. De találunk itt még egy bizánci eredetű erődítményt, valamint a Régészeti Parkot is, ahol római kori villák maradványait és mozaikokat csodálhatunk meg; úgyhogy érdemes ellátogatni Pafosba.

Mi Lárnakába érkeztünk a fapados géppel, és innen is indultunk haza, miután jól bejártuk Ciprust. Lárnakában is találunk természetesen egy tengerparti erődöt, melyet a XVII. században építettek, és egy ideig börtönként funkcionált. Jelenleg múzeumként működik. Találunk még itt egy hangulatos óvárost is, ahol a kis üzletekben bevásárolhattunk a szuvenírárusoknál, illetve fürödhettünk egy utolsót a homokos tengerparton.