Norvégia: A sarki fényt kutatva

2019. március 07. - szaz orszag

Kitti:

Aki látott már fényképet a sarki fényről, jó eséllyel szeretné megtapasztalni élőben is ezt a káprázatos jelenséget. Ez velünk sem volt másképp. Az legjobb megfigyelési pont Észak-Norvégia, így mikor a norvég körutat terveztük, próbáltunk olyankor menni, amikor van esélyünk legalább megpillantani. Ez megnehezítette a dolgot, mivel alapvető feltétel, hogy sötét legyen, tehát a téli időszakban érdemes utazni. Mivel azonban várost is szerettünk volna nézni, így októberben indultunk útnak, nagyjából újholdra időzítve az ittlétünket. Sajnos még akkor nem beszéltünk az időjárásról, mert a sarki fény megpillantásához tiszta idő kell, hogy legyen, ami azért elég ritka. Érdemes tehát több napot itt tölteni, de néha még ez sem garancia a sikerre. Nekünk sikerült az egyik este megpillantani a zöld fényt az égen, de sajnos a másnapi sarki fénynéző túránkat törölték a rossz idő miatt, úgyhogy csak pár pillanatra láthattuk, de ez is életre szóló élmény volt.

Ha azonban mégsem járnánk sikerrel, akkor is érdemes Norvégiába látogatni, szinte az ország bármelyik részén csodás fjordokat és hegyeket találunk. Reggelente köd borítja a hegyeket, északon pedig hó fedi őket. A fjordok vize végtelenül tiszta és csillogó, a partokon csak egy-egy piros színű házat találni, hiszen ez az ország rendkívül ritkán lakott. A legfontosabb nagyvárosok Oslo, Bergen és Trondheim. A kiváló vonatközlekedésnek köszönhetően ezek között mind jár éjszakai vonat, így sokat spórolhatunk a szálláson. A fővárosban, Osloban a legfontosabb nevezetesség a kéttornyú Városháza épülete, a kikötőben található modern negyed, a Királyi Palota és a külvárosban található Vigeland Park. Ez a park egy szoborpark, melyet Gustav Vigeland naturalista szobrai díszítenek, melyek az élet állomásait mutatják be.

Bergen, Norvégia második legnagyobb városa a híres zeneszerző, Edvard Grieg szülőhelye. A város a csodás Bryggenről ismert, a kerületet a Hanza-szövetség kereskedői hozták létre a XIV. században, jelenleg az Unesco Világörökség része. A városhoz tartozik a Floyen hegy, ahová felvonóval lehet feljutni. Ide mindenképpen érdemes felmenni, csodás kilátás nyílik a hegyről a városra és a fjordra. Trondheim kikötőjének színes házai és az Óvárosi-híd szintén kötelező látnivaló a Norvégiába látogatóknak. Ezen kívül számos szép templomot is találni a városban, többek között a Nidarosi Katedrálist.

Norvégiában található az európai kontinens legészakabbi pontja, a Nordkapp, ahová szintén ellátogattunk, azonban ezt a helyet csak Altáról és Tromsoből lehet megközelíteni busszal, így a mindössze 20 ezer lakosú Altára repültünk Oslóból. Alta Norvégia legészakabbi régiójában, Finnmarkban található. Innen indulva is egy teljes napot vett igénybe az Északi-fok meglátogatása. Ilyen északon járni hihetetlen élmény volt: itt már csak mohák és zuzmók élnek meg, ahogy egykor földrajz órán tanultuk. Utunkat pedig néha rénszarvascsorda keresztezte. Észak-Norvégia nemzeti étele egyébként a rénszarvashús, mivel itt már más állat nem található. Az Északi-fokot egy földgömbszobor jelzi, ami egy szikla szélén áll. Ha észak felé nézünk, csak a végtelen tengert látni már.

Tromso a legészakabbi város Norvégiában. Itt található az egyedi Tromsoi Katedrális, és a város felfedezőjének, Sivert Donali szobra is a város főterén. Mi még elmentünk a Polar Museumba is, ahol még többet tudtunk meg a norvég felfedezőkről. Bár nem sikerült minden száz százalékosan a norvég utunk során, de felejthetetlen egy hetet töltöttünk ebben az országban, ami jóval többet nyújt, mint azt bárki gondolná. A szuvenírbe vásárolt norvégmintás pulóverem pedig örök emlékül szolgál az itt történt utazásunkból.