Azerbajdzsán: A Kaukázus Dubaja

2018. szeptember 14. - szaz orszag

Kitti:

Amikor megtudtuk, hogy rendszeres fapados járatokat indítanak Bakuba, nem sokat hezitáltunk, le is foglaltunk egy utat magunknak. Körülbelül három hónapja járt a gép, mikor elutaztunk, de még mindig kevés turista járt akkoriban Azerbajdzsánban, így kuriózumnak számítottunk, főleg, mikor megtudták, hogy mi „Macsarisztánból” jöttünk. Emiatt van egy csomó vicces sztorink az országról, és a mai napig jókedvűen emlékszünk az itt töltött napokra.

Mivel éjszaka ment a gép, az első nap nagyon fáradtak voltunk, de mégis erőt vettünk magunkon, és megnéztük a Baku legnagyobb nevezetességeit. A belváros nagyon szép, jól felújított házakat és boltokkal teli sétálóutcák várják a turistákat. A Parlament impozáns épületét mindenképpen keressük meg! A Városfalon keresztül eljutottunk az óvárosba, ahol viszont egy jól megőrzött tradicionális házakkal teli, macskaköves utcás negyedben találtuk magunkat. A legnagyobb nevezetessége a Szűz-torony. Ide eljutva pont rálátunk a modern városrészre, a Tűztornyokra, ami érdekes kontrasztot ad. Baku tengerparti sétánya a Park Bulvar, ahonnan láthatjuk a Kaszpi-tenger olajfúró tornyait, a már említett háromtornyú Tűztornyokat, a hatalmas országzászlót és a modern Stadiont, ahol a 2012-es Eurovíziós Dalfesztivált rendezte az ország. Ezen kívül több plázát is találunk a városban, ahol akár a hazai, akár más országok konyhájával ismerkedhetünk meg.

A Baku városán kívül is akad látnivaló, innen nagyjából egy órás autó vagy buszútra található Qobustan, ami két dologról híres. Egyrészt, ez egy Nemzeti Park, ahol máig aktív iszapvulkánokat találunk, amik a szemünk láttára bugyognak; illetve itt találhatóak a sziklarajzok, melyek a világörökség részét képezik. Ezek a rajzok körülbelül tízezer évesek. Hihetetlen ilyen emlékeket látni élőben! Mi úgy jutottunk el ide, hogy elbuszoztunk a Bibi Heybat mecsethez, amit már csak azért is kell látni, hiszen az ország hivatalosan síita vallású, ami ritkaság, hiszen az iszlám világ nagy része a szunnita valláshoz tartozik, ebből csak Azerbajdzsán, Irán és Irak kivétel. Azonban az azeriek gyakorlatilag ateisták, így ezen a templom kívül nem is láttunk másikat a városban, és ez is inkább műemlék gyanánt szolgált. Innen buszoztunk tehát Qobustanhoz. Visszafelé még megálltunk a Suraxani tűztemplomnál, az Ateshgah-nál, amely a zoroasztrián vallás megmaradt temploma. A templomban a mai napig ég a tűz.

Az éjszakai vonattal elutaztunk Shekibe, ahol egy napot töltöttünk, a másnap éjszaka indultunk vissza Bakuba. Ide mindenképpen érdemes elmenni, hiszen itt láttunk az igazi Kaukázust, Sheki a hatalmas hegyek között található. Gyalogoljunk fel a szűk utcákon a hagyományos stílusú házak között egészen a Kán Palotáig, nem fogjuk megbánni! A hihetetlen kilátás megéri a fáradtságot! A Kán Palota a 18. század végén épült. A város egyéként még a halva nevű édességről is híres, ezt semmiképpen ne hagyjuk ki, számos helyen lehet kapni a mézből készült rendkívül édes süteményt. Ezen kívül számtalan szép templomot is találunk itt.

Utolsó nap még ellátogattunk Sumqayit városába, ami mindössze 40 kilométerre van Bakutól. Ez az ország harmadik legnagyobb városa, ami nyaranta megtelik élettel, hiszen itt található az ország leghíresebb strandja.

Hogy Baku lenne-e az új Dubaj, nem tudom, de azt biztosan mondhatom, hogy egy rendkívül modern és izgalmas város, aminek évezredekre visszanyúló történelme van. A helyiek rendkívül barátságosak, még a nyelvi korlátokat is sikerült legyőznünk. Örülök, hogy eljuthattunk ebbe a különleges hangulatú, egyedi országba.